Thursday, December 15, 2005

BARU KU TAHU (1)

Hari tu masa on the way balik dari kedah, kenduri rumah fad kakak dia kawin, atie cakap kat aku, sekarang dah ramai orang tak bagi telur. Ha'ah la, orang dah boring kot. Orang sekarang ada yang bagi gula-gula, kek, tuala kecik, mathurat pun ada (ni yang insaf ni.haha.) Fad pulak bagi scented candle dalam kotak.

Lepas tu atie bagitau aku, abang dia cakap telur tu sebenarnya ada signifikannya. Masa sepupu dia kahwin, dia bagi gula-gula (eh betul ke info aku ni atie? aku pun tak berapa ingat). Ditakdirkan lepas tu diorang tak dapat anak. Lepas tu baru la abang dia cakap sebenarnya telur tu melambangkan fertility (kesuburan). Kira macam doa lah supaya pasangan yang berkahwin tu cepat dapat anak.

Oo macam tu ke. First time aku dengar. Lepas tu aku terfikir pulak, kalau macam tu, bagi benda lain pun boleh ada signifikan jugak.

"Contohnya, kalau bagi gula-gula, kita boleh kata tu melambangkan kemanisan alam perkahwinan."

"Ataupun bagi lilin, melambangkan perkahwinan memerlukan pengorbanan."

Kitorang gelak. Atie kata dia nanti nak bagi Quran.

Teringat pulak kat kakak aku yang no. 2. Masa dia kahwin, kitorang bagi jeli. Mujurlah anaknya enam sekarang.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home