Wednesday, November 02, 2005

PUASA DAH NAK ABIS

Sedar tak sedar bulan puasa pun dah nak habis. Sebahagian besarnya aku habis untuk musim exam hari tu.

Bulan Ramadhan ni, aku pun tak tau adakah aku dah berjaya manfaatkan sepenuhnya. Sesekali bila ingat balik, memang betulla kata Rasulullah, iman orang islam ni memang naik dan turun. Bila gembira, semua ok, selalu lupa Tuhan. Bila semuanya dah mula rasa serba tak kena, barulah nak semak balik diri, mintak ampun dengan Yang Maha Pencipta.

Sepatutnya muhasabah diri bukan bulan Ramadhan je, tiap-tiap hari, setiap waktu, kena muhasabah diri. Sentiasa cek balik iman kita takat mana. Kalau rasa tersasar je, cepat-cepat betulkan balik. Tapi betullah, nak berubah ni pun bukan senang. Kadang-kadang orang tak paham. Kadang-kadang kita sendiri pun tak paham. Sebenarnya bila kita berubah, bukan bermakna kita dah bukan kita yang dulu. Manusia ni, proses pembelajaran dia berterusan, bak kata orang, dari dalam buaian sampaila ke liang lahad.

Kadang-kadang rasa tercabar jugak. Dalam proses perubahan tu, mungkin kita masih belum teguh. Masih mencari. Kita mula mempersoalkan identiti dan pendirian kita sendiri. Dan bila dalam proses tu, kita berdepan dengan sindiran-sindiran yang dulu boleh kita tangkis dengan senang, kita mudah goyah semula. Tak apa, tetapkan hati. Yang penting kita tau apa yang kita tuju. Jalan menjadi insan yang kamil. Yang tunduk hanya pada Allah.

Semoga Ramadhan kali ni dan jugak Ramadhan yang akan datang (kalau kita dipanjangkan umur), kita sama-sama dapat membuat perubahan untuk diri sendiri-hijrah ke arah yang lebih baik. Dan melihat dan merasa semangat Ramadhan tu sendiri, jauh dari dikaburi dengan kesibukan menyambut raya dengan segala kebendaan. Amin.

"Dan tidaklah Kami jadikan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadat kepada Kami.."

[Adz-Zaariyat:56]

0 Comments:

Post a Comment

<< Home