Tuesday, July 19, 2005

ringgit malaysia lima puluh

RINGGIT MALAYSIA LIMA PULUH

Wa..lima puluh ringgit di saat-saat scholar belum masuk ni memang sangat bernilai. terutamanya memandangkan keadaan sekarang yang tinggal beberapa ringgit je dalam bank, tapi kena beli buku dan macam-macam jenis statute termasuk terpaksa menahan diri dari godaan-godaan dari kawan-kawan untuk tengok wayang, pergi bersukaria dan macam-macam lagi.

Hari tu aku buat recheck(for the 1st time ever!selalunya teruk macamana pun aku pasrah je) untuk result exam aku sem lepas. Since aku tak ambik sem 3, lepas result tu kuar, aku mintak tolong kawan aku buatkan recheck untuk aku-2 subjek. Yang satu tu memang aku kurang puas hati. Aku rasa aku dah study dan jawab betul2, tapi dapat jauh lebih teruk yang aku harapkan. Lagi satu tu memang gamble, kot-kot ada harapan nak naikkan cgpa yang makin merudum.

Recheck satu subjek kena bayar rm50, dan kalau gred tak naik 50 tu akan burn. So kawan aku pun forwardkan duit dia dulu=rm100. Actually bukan duit dia, tapi duit kawan kitorang lagi sorang sebab dia pun tak cukup duit.

Keputusannya? Subjek yang aku rasa aku dah buat betul2 tu naik satu gred, dapat balik 50. Satu lagi yang aku gamble tu tak dapat, burn 50. Takpela, aku dah agak dah. Bukak je sem, aku clearkan duit kawan aku 100. Then aku pergi office dengan niat nak claim balik 50 yang upgrade tu. Kakak tu cakap kena bawak surat as proof, dan resit. Ok, so i thought i should call or msg k. ani to bring the receipt the next day. Tapi pastu aku pikir takpela, esok jumpa dia boleh cakap.

Memang aku menyesal lepas tu. Sebab esok tu k.ani kata dia baru je buang everything malam tu. dia ingat dah setel semua. Maknanya kalau aku cepat bagitau dia semalam tu resit tu akan dapat diselamatkan. Anyway, i tried my luck, jumpa gak staf ofis kot-kot boleh claim balik duit tanpa resit. Diorang kata diorang pun takleh nak tolong sebab tu semua dah involve finance dept-bukan under diorang. Nanti banyak problem, audit n everything. So aku redha. Memang bukan rezeki aku.

Tapi k. ani rasa bersalah sangat sebab dia terbuang resit tu walaupun aku cakap kat dia yang dia pun tak tau resit tu kena simpan kan. Aku yang patut bagitau dia, dan aku tak bagitau. So memang salah aku. Dia berkeras jugak nak bayar 50 tu. Puas jugakla kitorang tolak-menolak, akhirnya khaulah cakap kat aku, ambik je la. Kalau tak selagi tula k. ani tak sedap hati. Aku pun ambik je la duit tu.

Rupanya memang 50 tu tak ke mana. 2-3 hari lepas tu aku jumpa asni, dia kata dia kata dia baru teringat, sebenarnya resit tu ada dengan dia. Hah! rupanya yang kat k. ani tu cuma slip je. So, bolehla aku claim balik 50 tu kat law office.

Alhamdulillah.

Pengajaran: Kesilapan yang kecil boleh menyebabkan kerugian yang besar:>

0 Comments:

Post a Comment

<< Home