Thursday, May 19, 2005

WHO WANTS TO BE A MILLIONAIRE?



Posted by Hello

Best gila buku ni. sangat simple tapi informatif, lurus-ke-arah-isi(straight to the point), thought-provoking, relevant, inspiring, full of guidance...love it.Lain dari apa yang aku expect. Aku bayangkan buku ni cuma akan jadi kesinambungan buku yang first, so i was expecting almost the same points, with more explanations and tips.

It turns out to be more than that. Even the prologue did not give a hint of what makes this book so special. Like the author said, 'Saya teringin benar nak bertemu sesiapa sahaja yang dapat membuktikan kecemerlangan hidup yang seimbang-orang alim yang kaya-raya.' Perfect example for hadis Rasulullah SAW, 'Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup untuk selama-lamanya, dan beribadatlah seolah-seolah kamu akan mati pada hari esok.'

It's a true story of how Dr.Rusly Abdullah Ph.D a.k.a. Chef Li, the author, faces one of the most difficult stages in his life. His business was on the verge of bankruptcy, his workers and relatives turned their back against him, government took away everything in his house in front of his wife and children, and he's being sued by so many lawyers he's afraid to open the mailbox. He chose to escape for a while. He took his bicycle,and told his wife he's going to cycle from Tanjung Malim to Kelang, sort things out and be back after a few days.

He soon learnt the most unforgettable experience in his life.

Memang ada banyak buku motivasi kat pasaran. dan buku-buku tentang nak jadi kaya pun tak kurang.Tapi inilah pertama kali aku baca satu buku yang motivating yet calming at the same time. Rasa bersemangat tapi tenang. Antara buku yang walaupun kita dah baca, tapi kita tetap nak beli jugak untuk simpanan sendiri (yang aku baca ni kakak aku punya). Sangat berbaloi.

Selama ni aku tak terfikir yang kita cuma ada satu sumber pendapatan, tapi pendapatan yang satu tu kita agih-agihkan kepada banyak pihak. Supermarket, penjual buku, Celcom, bayar kereta bulan-bulan, sewa rumah, tambang bas, tambang LRT dan sebagainya. Sebab tu ramai orang pendapatannya cukup-cukup je. malah ada yang tak cukup. Kalau orang yang berniaga, dia ada banyak sumber pendapatan. setiap orang yang membeli barang dari dia adalah sumber pendapatan. Sumber pendapatannya ramai, dan menyumbang duit kepadanya setiap hari.Orang lain, sumber pendapatan satu(majikan) dan masuk hanya sebulan sekali. Kalau student macam aku, duit scholar masuk setahun cuma dua kali.

Tapi ini point kecil je dari keseluruhan buku. Nak tau lagi kena baca sendiri. "Bacalah, kalau tidak kamu akan menyesal...":)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home