Thursday, June 24, 2004

JAHAT YANG BAIK

Biasa tak dengar orang kata "aku ni mulut je jahat, tapi hati baik"?

Aku biasa. malah kadang-kadang aku pun guna ayat tu(bukan untuk aku la, untuk merujuk kat orang lain sebab aku tau aku memang jahat.haha.)tapi hari tu aku dengar satu talk. speaker tu kata sebenarnya ayat tu tak logik. dia kata kalau seseorang tu baik, hati dia baik, sepatutnya apa-apa yang dia cakap, buat, fikir adalah benda-benda yang baik-baik belaka. tiada yang tidak baik melainkan baik-baik belaka.

Kalau tanya aku, aku rasa apa dia cakap tu separuh betul separuh tak. memanglah setiap perlakuan kita akan mencerminkan dalaman kita yang sebenar, tapi kita ni hidup bermasyarakat. men are social by nature. ada masanya kita buat atau cakap sesuatu yang kita dah biasa dengar atau tengok orang buat. pengaruh alam sekitar. contoh: A buat joke. B terasa. padahal A tak bermaksud macam tu. maknanya apa yang keluar dari mulut A tu bukan datang dari hati dia.

Dari satu segi pulak, cakap speaker tu betul sebab sepatutnya setiap orang, terutamanya sebagai seorang Muslim kenalah sentiasa berjaga-jaga dengan setiap tuturkata dan tingkahlakunya.

Teringat pulak kat teori af (aku terlibat jugak ke af?;p). "kalau benda tu tak terlintas kat kepala atau hati kita, kita takkan cakap benda tu."haha.siapa yang paham tu pahamlah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home