Friday, April 16, 2004

SOULMATE

ada dua tiga orang kawan aku yang mak ayah dia di ambang perpisahan. aku tak tau nak cakap apa. sedih mmg sedih, tapi alhamdulillah kawan2 aku ni semua dah boleh berfikir secara matang. diorang boleh handle benda ni. tapi yelah, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. kalau korang baca bende ni, aku harap apa2pun yang jadi korg akan tetap kuat. aku percaya yang apa2 masalah pun dalam hidup kita, itu semua ujian. kalau kita nak, mesti kita boleh berjaya melaluinya.

hmm.bila jadi benda2 mcm ni, aku terfikir. macamana ek, orang yang dah berkawin berpuluh-puluh tahun, anak dah besar panjang pun gagal mencapai persefahaman dgn pasangan. kalau orang yg couple baru berapa hari tu takpayahla cakap. opss..aku tak berniat nak kecikkan hati sesapa, just wonder je.

maksud aku, macamana sebenarnya konsep persefahaman dalam hubungan tu? kalau tengok filem romantik cam Serenity (John Cusack ngan KAte Beckinsale), soulmate kita adalah orang yang bila kita jumpa atau berada dgn dia, kita rasa persefahaman tu wujud dgn sendiri. kita akan rasa comfortable dgn sendiri. kita akan rasa happy just by being with him or her.tak de gaduh2. tak tensen. dgn soulmate kita ni kita akan rasa tak perlu jadi org lain.pendek kata "mmg selesalah!" cam iklan pampers kat tv dulu.

tapi itu dalam filem. aku tak tau dalam reality ni ada macam tu ke tak. sesapa yang rasa dah jumpa soulmate dia, atau ada pendapat lain, bolehla komen.

kalau tanya aku, aku rasa mungkin tak semudah itu. sebab kita ni setiap individu lain2. even kembar pun perangai dia lain-lain. mungkin masalahnya adalah EXPECTATION. contoh:kita tengok sorg laki. hensem. baik.kool.adakah kita sangka dia sebenarnya seorang yang panas baran dan suka pukul isteri?

aku rasa bila kita tgk seseorang tu tentu kita nampak, katakan 20% dari diri dia yang sebenar. kadang2 kita cepat buat judgement, dan dgn hanya 20% tu kita buat kesimpulan atau kita corakkan personaliti dia ikut minda kita sendiri secara tak sedar. tapi bila apa yang kita dah set dalam kepala tu tak sama dgn apa yang sebenar, kita tak boleh terima. dari situ timbul byk masalah. kita nak dia jadi sama dengan apa yang kita impikan.

hmm.pandai2 je aku buat teori sendiri. haha.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home