Monday, August 09, 2004

TAKDEPAPE;)

Aku tak balik cuti seminggu ni. Bila cerita kat orang, semua orang pelik. “ kenapa? Kenapa zaza?” cewah. cam ajaib sangat je. Tapi kalau aku dulu pun dengar orang tak balik cuti seminggu mesti aku pelik. Buat apa dok kat uia ni sorang2?

Tapi dalam keadaan aku sekarang ni memang aku rasa aku tak boleh balik. Kalau aku balik gak aku tak tau bila lagi aku nak cover stadi dan siapkan segala yang patut.
Kawan-kawan aku bila aku cakap aku tak balik langsung sebab nak study lagila diorang kagum.haha.Diorang tak tau betapa ketinggalannya aku. Aku nak explain banyak2 malas la kan. Lagipun lepas habis semua test, kalau aku nak balik pun bolehla balik dengan hati yang tenang. Kak ani pesan kat aku “ kunci pintu selalu..jaga diri bebaik.” Haha. Kak ani memang caring. Kakak mithali la katakan. Nasib baik blok aku ramai jugak yang tak balik.

Semalam aku baca Bicara Agama kat utusan. Sedih juga. Astora Jabat ni memang pelik. Teringat pulak kat ustaz usul fiqh aku. Sekarang ni orang yang tak berkelayakan berebut2 nak keluarkan ‘fatwa’. Fatwa orang yang betul2 layak pulak ditolak dan dihentam teruk. kan ke kalau nak menolak sesuatu pendapat ulamak tu kena ada hujah yang kuat dan bersandarkan nas2 yang betul? Bukan hujah2 yang berdiri ‘atas angin’ dan lojik akal semata2. er..aku pun bukan la pakar, lebih2 lagi dalam bab2 macam ni. Tapi aku rasa sesetengah diorang ni, orang yang tak pakar dalam bab agama pun boleh nampak salahnya pendapat diorang.

Para sahabat dan imam besar dulu2 pun kalau nak berikhtilaf, ada adab dia. Hujah yang kuat, pastu sentiasa merendah diri dan tak pernah nak mengaku yang diorang sentiasa betul. Ingat senang2 je ke nak keluarkan ijtihad? Tak boleh ikut kepentingan sendiri. Banyak ilmu kena kuasai, antaranya kena betul2 faham bahasa arab dengan loghat dan dialeknya sekali, usul fiqh-kaedah2 mengeluarkan hukum dari nas, ulum quran, ulum hadis- macamana nak mengenal hadis yang sahih yang oleh diterima pakai, dan banyak lagila. Aku pun tak ingat semua.

Hari tu masa bukak booth masa Millef’04, sempat borak2 ngan orang BPR. Mula2 tu borak biasa je, tapi yang kelakar tu tetiba ada sorang makcik datang. Mula2 dia cerita pasal silat dan pengalaman dia belajar ilmu sesat (sekarang dia dah buang la semua tu), pastu camana tah masuk pasal politik. Pastu faham2 je la. Aku tanya kat pakcik BPR tu, “BPR camana sekarang? ‘Bersih’ ke?” dia kata jabatan tu memangla bersih, orang yang kat dalam tu la yang tak bersih. Biasala, mana2 pun ada yang korup sekarang ni. Cuma kalau dah terbukti bersalah tu diorang buang la. Yelah, kalau tak buang aku tak tau la.

Lecturer2 law, especially yang syariah, selalu pesan, “ kamu semua ni la nanti yang bertanggungjawab nak membetulkan apa yang tak betul dalam sistem sekarang ni.” hmm.aku rasa, kalau la british tak datang dan implement English law kat Malaysia, mesti kita pakai Islamic law sampai sekarang dan Islamic law dah berkembang pun. Tapi kita tak boleh cakap. Mesti ada hikmah sebalik semua ni. Kan?


0 Comments:

Post a Comment

<< Home